zaterdag 7 februari 2015

Sweet sixteen letter

Net als haar loopt ik al de hele week te tobben en mij af te vragen hoe ik dat hier ga aanpakken. Ach, af en toe moet je een stap in het onbekende durven zetten. Dus hier gaan we dan.



Hallo Seija,

Je zit nu in het vijfde middelbaar en hebt niet bepaald de makkelijkste richting gekozen. De vele uren wiskunde die je per week moet verwerken spelen je soms parten. Ze zorgen ervoor dat er niet veel vrije tijd meer over blijft. Maar geloof mij, het loont. Ze zullen nog van pas komen eens je verder gaat studeren. Dus doorbijten Seija, het lukt wel.

Binnen enkele jaren staat er een belangrijke keuze voor de deur. Verder studeren!?! Maar wat? Als je mama eens echt op stang wil jagen dan heb ik een tip voor je.
Een tweetal weken voor aanvang van het academiejaar vertrek je met je enveloppe gevuld met geld richting universiteit om je in te schrijven in de richting farmacie. Eenmaal ter plaatse bedenk je je en keer je onverricht ter zake terug naar huis met de mededeling dat het dat toch niet is wat je wil studeren. Animatie gegarandeerd thuis, geloof mij ik heb het al even voor je uitgetest ;)

Uiteindelijk maak je de juiste keuze, ook als je na twee jaar de universiteit in Brussel inruilt voor die in Gent. Een stap in het duister, aanpassen aan een nieuwe omgeving, allemaal nieuwe mensen. Je bent geen held als het op die dingen aankomt. Het kotleven bevalt je ook niet echt in het begin. Maar uiteindelijk wordt Gent je nieuwe thuishaven. De stad waar je vele nieuwe vrienden maakt. De stad waar je je echtgenoot leert kennen. De stad waar je je settelt. De stad waar je het leven schenkt aan drie prachtige dochters.

Wist je trouwens dat je later voor de klas gaat staan? Ja, ik weet het, geen haar op je hoofd dat daar nu aan denkt. Maar na vijf jaar wetenschappelijk onderzoek rond je dat hoofdstuk af en wordt het schoollabo je nieuwe biotoop.

Mag ik je nog één tip meegeven? Aan de universiteit krijg je de kans om als Erasmusstudent te gaan studeren in Montpellier. Je twijfelt en durft uiteindelijk de stap niet te wagen. Zei ik al iets over nieuwe omgeving, nieuwe mensen, andere taal,...
Doe dat toch maar, dat elders gaan studeren. Raap al je moed bij elkaar, neem je vriendin mee op het sleeptouw, laat het lief enkele maanden achter en ga ervoor. Heb vertrouwen in jezelf. Het komt wel goed!

Seija



Deze brief kadert in het #boostyourpositivity project van Activa. Meer info hier.

1 opmerking:

  1. Grappig hoe we onze jongere zelf toch altijd moeten aanmanen van wat meer te durven.

    BeantwoordenVerwijderen