donderdag 5 maart 2015

Ontspan!

Rijkelijk te laat ben ik met mijn laatste #boostyourpositivity blogpost.
Tja, vrije tijd is nu eenmaal schaars in ons drukke bestaan. En dat is meteen ook de reden waarom ik 'ontspanmomenten' probeer te voorzien in het dagritme.

Mijn eerste bron van ontspanning is mijn dagelijkse fietstocht van en naar school. Elke dag fiets ik gezwind, door weer en wind, naar de andere kant van Gent. Bijna elf kilometer de tijd om mijn hoofd leeg te maken, om enkel te trappen, te genieten van het uitzicht en de opkomende zon, van wolkenpracht en vliegtuigstrepen.
De regen- en hagelbuien die ik de laatste dagen te verwerken kreeg laten we even buiten beschouwing. En als fietsstad heeft Gent nog veel te leren.
Sinds ik anderhalf jaar geleden werd aangereden, door een andere fietser nota bene, wordt mijn hoofd voorzien van een elegante fietshelm. Sindsdien geen gapende hoofdwonde meer gehad ;) 
Als ik 's ochtends vertrek met regenbroek, fluovest, oorwarmers en fietshelm denk ik bij mezelf: Seija, je ziet er echt niet uit! 

De dochters zitten hier alle drie in de zwemclub. Met drie trainingen elk per week ken ik de weg van en naar zwembad
ondertussen op mijn duimpje en sinds de zwemclub een nieuwe stek heeft gevonden in zwembad Rozenbroeken zwem ik op dinsdag, tijdens de training van de jongste, ook. Sport en ontspanning, twee vliegen in één klap. Al vind ik het niet erg om het baantjes trekken af en toe eens in te ruilen voor een sauna moment.

Maar mijn belangrijkste bron van ontspanning is sinds een aantal jaar toch het naaien. Ik hou van het inzichtelijke ervan, van hoe alles in elkaar zit, van het ontrafelen van een patroon. Ik hoef ook niet te wachten tot de echtgenoot thuis is om mijn hobby uit te oefenen. En op verplaatsing wordt de naaimachine en/of overlock gewoon in de koffer gezet. Dat de kleerkast ondertussen wordt bijgevuld is uiteraard mooi meegenomen.



2 opmerkingen:

  1. Respect dat jij elk dag fietst. Ik ben de laatste weken wat aan het slabakken, nog maar 1 à 2 keer per week ... Met één auto, hebben wij hier thuis een beurtrol en dat lukt prima.
    En ja, het praktische gaat hier voor. Maar op onze leeftijd hoeft het niet elk moment in stijl hé ... Eigenlijk grappig, enkele jaren geleden mocht het 10° onder nul vriezen, geen leerlingen met muts. Nu mag het 15° zijn en ze hebben nog hun 'beanie' op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap van je om zo veel te fietsen elke dag.Ik ben op 5 minuten op mijn werk,dat telt niet als sporten,hé!Ga wel enkele keren per week een goede wandeling maken en yoga doe ik op maandag ;-) en ontspannen is ook iets want ik doe als ik aan het naaien ben.Dan denk ik alleen aan mijn naaiprojectje.

    BeantwoordenVerwijderen