zaterdag 9 april 2016

Tips & tricks: Rimpelrok op elastiek voor gevoelige kindjes

Iedereen in rimpelrokjesland kent hoogstwaarschijnlijk haar tutorial die je stap voor stap doorheen het maakproces van zo een rokje loodst.


Gaandeweg maakte ik hier en daar wat aanpassingen aan deze tutorial, vooral om eventuele het-stofje-kriebelt-aan-mijn-buik klachten te vermijden. Op vraag som ik ze hier graag even voor u op en gebruikte voor de gelegenheid een contrasterend kleurtje voor het stiksel. Kwestie van goed te kunnen volgen.

Het sluiten van de elastiek

Het sluiten van de elastiek spotte ik bij een Terre Bleue rokje dat in de kast van één van de dochters te vinden is. Netjes, dacht ik bij mezelf en aapte na.

 Leg hiervoor beide elastiek uiteinden tegen elkaar.

Zigzag zodat ze aan elkaar vasthangen.

Sandwich het gezigzagde stiksel tussen de elastiek.

 Aan de binnenkant ziet het er zo uit.

 Stik vast op enkele milimeters van de plooirand. Ik gebruik hiervoor een speciaal voetje met geleider dat standaard bij mijn naaimachine te vinden is.
Doe dit aan beide plooiranden. Het eindresultaat zou er zo moeten uitzien.

Het hechten van de stof aan de elastiek.

Rimpel de stof zoals beschreven in de tutorial van Mina Dotter. Ik deed dit voor deze uitleg met slechts één rimpeldraad. Twee rimpeldraden zorgen voor een mooier eindresultaat.

Speld de bovenkant van het rokje met de foute kant op de foute kant van de onderkant van de elastiek. Zorg ervoor dat de gerimpelde stofrand enkele milimeters van de elastiekrand ligt. Anders komt de stof straks piepen en dat is niet de bedoeling.

 Stik vast met een steek geschikt voor elastische stoffen.

 Verwijder de rimpeldraden. Anders rekt het geheel straks niet goed mee.

 Plooi de stof naar de andere kant.

 Langs de goede kant ziet het er zo uit.

 Stik door met een elastische steek. Tijdens het stikken trek ik regelmatig aan de stof zodat de rimpels mooi vallen.

Aanschouw het netjes afgewerkte eindresultaat.

Opmerkingen en suggesties zijn steeds welkom. Is er iets niet duidelijk dan hoor ik het graag. Hopelijk hebben jullie er wat aan.


17 opmerkingen:

  1. Merci! Vooral dat van de taille-elastiek vind ik goed om te weten, daar was ik zelf nooit opgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een klein beetje extra werk, maar voor zo een mooie afwerking is het dat wel waard. Dankjewel voor deze tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik stik 2 elastieken aan elkaar en plooi die dan dubbel. Zodat vanbinnen én vanbuiten elastiek zit. Maar dit lijkt me ook het proberen waard. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tips! Ik deed het op een andere manier, maar dit is wel heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. echt een leuke tip. hier staat nog zo'n rokje gepland dus ik sla deze uitleg zeker op

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een geweldige tip... nog nooit werkte ik met zulke materialen voor mijn meid omdat ik niet goed wist hoe ² wat maar nu: eureka!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel voor deze tutorial. Een mooie afwerking maakt het pas echt af :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga 'm ook even pinnen :) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welke steek heb je gebruikt voor op het elastiek? Ziet er uit als gewoon een rechte streek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan best een zigzag steek gebruiken of een steek voor het naaien van elastische stoffen.

      Verwijderen
  10. Ik heb deze tutorial al eerder gelezen, maar ik kwam er nooit toe om het ook effectief te proberen. Daar brengen we nu verandering in: eerste rimpelrokje op elastiek is in de maak. Ik link zeker door naar jou als ik erover blog ;-)
    Ik denk dat ik fotootjes maak onderweg voor een vertaalde versie op mijn Engelse blog. Maar uiteraard vermeld ik jou daarbij
    ook!

    BeantwoordenVerwijderen